A Pot of Blessings

7 oktober 2024 - Mombassa, Kenia

Wat een mooie en drukke week hebben we achter de rug.

Maandag ochtend kwamen we na een gemiste connecting flight uiteindelijk om half 12 in Mombasa aan, vervoer naar ons hotel ging vlot omdat we een nieuw aangelegde weg konden gebruiken en het vervoer per ferrie verleden tijd is🙏.

In de middag met het team de week doorgenomen, iedereen verblijdt met presentjes, telefoons en meer🤣

Er ligt een mooie mix aan outreaches waar we dinsdag ochtend mee beginnen.

Diani Health Centre is als eerste aan de beurt.

Met een Tuk Tuk kunnen Hermien en ik deze plek bereiken, een fijne start zo dicht bij "huis" voor de eerste dag.

In de wachtkamer zit Cloë met haar moeder, ze vind de TikTok filmpjes op de telefoon van haar moeder reuze interessant🤣.

Na het uitpakken gaan we beginnen en Miriam de dermatoloog bekijkt alle kinderen zorgvuldig, de "oogst " was 9 kids.

Een enkeling wordt behandeld met Cryo.

Daarna wordt het passen met de zonnebrillen en hoedjes, lipbalms en zonnebrand verdwijnen in de AVL tassen die ik mee had.

Christina, ons teamlid die ook Albinisme heeft, bakte heerlijke Mhambri zodat zij hier een beetje geld mee kan verdienen, dit gunnen de groepsleden haar.

Iedereen kreeg hiervan een pakje, ook de ouders, broertjes en zusjes die mee waren, tevens een pakje melk of flesje water voor iedereen, velen komen van ver en hebben niets gegeten.

Alles is even duur en ik heb dit wederom met eigen ogen kunnen zien, de meeste gezinnen moeten het met 1 maaltijd per dag doen en hebben honger 🙈.

Iedereen wordt deze week voorzien van reiskosten, ook de mede familie leden die mee zijn, anders komen ze niet opdagen en krijgen de kids geen zorg en geen zonnebrandcrème,  hoedje en zonnebril en heel belangrijk, de controle door de dermatoloog.

Woensdag was Kwale aan de beurt.

We werden opgehaald door Ken, een vrolijke en blije Keniaan, super goede chauffeur die ons de hele week veilig heeft vervoerd. 

Kwale ligt een stuk hoger en heeft een aangenamere temperatuur.

De aankomst was geweldig, een grote groep met moeders en kinderen onder de boom, gezellig keuvelen maar ook hun zorgen met elkaar bespreken, de kleintjes scharrelen heerlijk rond in het rode zand .

Een heel blije vader van Beja wachtte er op me, Beja sponsor ik met nog enkele anderen  voor secundary school waar hij het zo goed doet, tevens betaald de KCB bank een deel, zijn 1e jaar is bijna voorbij, alleen maar mooie cijfers heeft hij tot nu toe.

Enkele weken geleden heeft hij een prijs gewonnen, er was een wedstrijd in Mei en Beja schreef een stuk over Climat Change en laat hij toch de gelukkige van zijn school zijn,  een geldbedrag van 25.000 Kenyan Shilling heeft hij gewonnen, ca 180 euro, een vermogen voor hier als je niks hebt.

De ouders zijn zo trots.

Ik vroeg wat Beja met het geld wilde doen en schoot bijna vol toen de vader het me vertelde.

Niks telefoon of luxe prullaria, een KOE wil Beja kopen, samen met zijn vader naar de veemarkt als hij vakantie heeft, eigen melk productie, wellicht ook voor de verkoop als er over is❣️

Ik wist het al langer en heb het al zo vaak bij diverse families meegemaakt, iedereen in het gezin zorgt voor elkaar en zo probeert men om het te kunnen rooien🙏

De foto's hiervan gaan later volgen.

34 kinderen/ tieners kwamen er vandaag voorbij waarvan 1 tweeling, veel bezorgde gezichten en magere kindjes, de melk en Mhambri gingen er goed in.

Ook hier werd reisgeld verstrekt, soms wel 1.000 Shilling( 8 euro) per gezin, je snapt dat dit best een kostenpost is voor het groepsaccount, gelukkig heb ik via de Stichting Sarefat in Nederland een donatie mogen ontvangen waaruit ook dit deels bekostigd kan worden, maar hulp hiervoor is zo welkom. 

We willen graag een soort transport fonds in het leven roepen om blijvend te kunnen voorzien in deze hulp.

Donderdag was een lange en beetje beladen dag.

Lunga Lunga, ver weg bij de Tanzaniaanse grens, 4,5 uur reizen om in Mbita te komen.

2,5 uur over het asfalt en daarna nog 2 uur hobbelen over gortdroge rode aarde wegen en passeren lemen hutjes, moeders met watertonnen op het hoofd die bij de bijna droog gevallen watertjes proberen deze tonnen te vullen, schoolkinderen die uren lopen voor onderwijs, we vragen hoe we moeten rijden, It's Far is dan het antwoord🙈, inschatten van afstanden kunnen ze hier niet, dit is niet zo verwonderlijk want de mensen komen zelden ergens dan in hun kleine kringetje.

Dan zijn we er, Mbita Primary.

9 kinderen met Albinisme vinden we hier, je bent gek om zover te reizen voor zo'n klein aantal zou je denken.

Maar juist zij, zij die zover weg wonen en zijn verstoken van de meest basale noden, juist dit groepje is zo belangrijk om te bedienen en te laten controleren.

Een vader met zijn zoontje op schoot, ik schat een jaar of 4, een week geen zonnebrandcrème meer en de huid was ernstig verbrand.

Uit wanhoop had de vader hem maar met koude  kookolie ingesmeerd, schrijnend om te horen en te zien.

Gelukkig hadden we een enorme voorraad van alles mee waardoor de nood even voorbij is🙏.

Op terugreis bezochten we de ouders van Samson  die enkele weken geleden is overleden aan de gevolgen van huidkanker.

Wij vonden hem 2 jaar geleden met een enorme tumor op zijn oog,  er was geen geld om een dokter te bezoeken dus je kunt je voorstellen wat dit voor gevolgen had, de tumor was enorm doorgegroeid.

Hij werd geopereerd, het oog en omliggend weefsel werd verwijderd.

Ik zal jullie het leed van de afgelopen 2 jaar besparen maar het was hel!

Samson is uiteindelijk in Coast General Hospital overleden in het bijzijn van zijn vader.

Er was enorme stres over de betaling van de ziekenhuis rekening en de "viering" van zijn leven op zijn geboortegrond in Lunga Lunga. 

Gelukkig kon ik door middel van gulle sponsoren het afscheid thuis mogelijk maken, cultureel gezien komt het hele dorp rouwen EN mee eten , waar moeten ze dit van betalen...., hierin kon dus worden bijgedragen middels de sponsoren🙏.

Samson ligt begraven vlakbij het huis, een gat in de grond en een houten kruis op de bult met zand, triest is dat zijn tante vrijwel tegelijkertijd is overleden, 2 begrafenissen in 1 week, zwaar voor de familie.

Ik kocht een voedsel pakket en had 2 solarlampen mee, ook 1 voor de oma die ook op het erf woont.

Hierna aten we iets met de familie, geen optie om te zeggen dat we geen tijd hadden, maar de tijd drong en we wilden graag voor de donkerte inviel uit de bush zijn.

Een bezoek waar ik best wat tegenop zag hoe het zou verlopen, we waren "ietwat" gesloopt toen we 's avonds laat terug waren en namen er een borrel op tijdens het eten🙈.

De volgende dag werd Kwale Eye Centre verblijdt met 32 splinternieuwe kinderbrillen, deze worden ingezet samen met de sponsoring van de Stichting Sarefat, zo kunnen nog meer kinderen met Albinisme een aangemeten montuur krijgen om een betere visus te verkrijgen🙏.

Een enorm dankbare sponsoring door Eye Care Badhoevedorp en de importeur🙏, en Stichting Sarefat. 

Zaterdag een super mooie outreach gedaan in Samburu en Mariakani. 

Maar liefst rond de 50 kinderen gezien, allemaal voorzien van onze voorraden.

Melk en Mhambri gingen erin als zoete broodjes.

Nieuwe moeders werden blij gemaakt met een gedoneerde Waka Waka.

Enkele Solarlampen en Wisdom stoves vonden hun weg naar gelukkige ouders, wat was het fijn om hier te zijn!

De Solarlampen gaan naar gezinnen met schoolgaande kinderen om zo na een lange dag toch nog huiswerk te kunnen maken met behulp van de Solarlamp.

Onze immer actieve mobiliser had haar best gedaan, zo'n lieverd, zelf heeft ze ook 3 kinderen met Albinisme en houdt de omgeving scherp in de picture en vind nieuwe ouders die een kindje met Albinisme krijgen, deze mobilisers zijn voor ons van onschatbare waarde.

Ook hier werd een voorraad crème achter gelaten voor hen die er niet konden zijn.

Hoe moet ik deze week kort omschrijven...

Het was heet en enorm vermoeiend, ik zag blije en bezorgde ouders met soms wanhopige blikken, moedeloosheid, frustratie omtrent de overheid die de mensen in de steek laat, er werd veel gelachen, soms ook een  traantje gelaten, maar vooral de dankbaarheid van beide kanten dat we dit weer konden doen was duidelijk voelbaar.

Natuurlijk, wij leunen op niemands portemonnee en bekostigen onze reis uit eigen zak, maar we zijn oprecht zo dankbaar voor velen die ons steunen om dit te kunnen blijven doen en een stuk hulp te kunnen verzorgen in de breedste zin van het woord.

#A Pot Of Blessings#

Nu een paar dagen opladen en we verplaatsen ons naar Mombasa om wat op adem te komen, daarna vertrek terug naar huis waar we alles hebben dat ons hartje begeert.

En Dinie, de zus van Hermien, die haakt er alweer lustig op los om straks de kerst engeltjes verkoop weer te kunnen starten, de sponsorpot mag weer worden aangevuld🙏.

Bekijk vooral ook de foto's en video's voor een goede impressie van ons werk.

XX Carla

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s

11 Reacties

  1. Gerda bij de Vaate:
    7 oktober 2024
    Wat weer een mooi verhaal van jullie week over jullie werkzaamheden. Ik krijg de indruk dat er ondanks jullie aandacht voor het albinisme er nog steeds heel veel mensen, kinderen in Kenia niet zo’n goede hulp krijgen zoals de kinderen die jullie kunnen bereiken. Hoe dan ook, jullie doen wat jullie kunnen. Je kan niet alles maar dit is al heel veel en waardevol! Velen blij gemaakt en na zo’n drukke week even bijkomen en ook nagenieten van wat er weer allemaal is gedaan. Goede reis naar huis! 👍
  2. Carla Sonder:
    9 oktober 2024
    Dank je Gerda, het was fijn er weer te zijn, zoveel kids kunnen helpen🙏
  3. E.M.Fagel:
    7 oktober 2024
    Prachtig verhaal ,prachtig werk grt.Elma
  4. Carla Sonder:
    9 oktober 2024
    Dank je Elma, en ook jij bedankt voor je bijdrage🙏
  5. Carry:
    8 oktober 2024
    Wat een mooie reis, om dankbaar voor te zijn. Jullie hebben zoveel goeds kunnen doen. ;-) XX
  6. Carla Sonder:
    9 oktober 2024
    Dank je Carry, het was weer geweldig om er te zijn.
  7. Karim El Yazidi:
    9 oktober 2024
    Lieve Carla,

    Je reis, je verhaal, je doel, je foto's en vooral je daden. Je heb mij in mijn hart geraakt. Ik kijk uit naar je terugkomst en heb een verassing voor je klaar liggen.
  8. Carla Sonder:
    9 oktober 2024
    Dank je wel Karim, voor je lieve woorden.
    Het was intens, maar hierin ligt mijn hart.
  9. E.M.Fagel:
    9 oktober 2024
    Met heel veel liefde gedaan ,goedereis terug X
  10. Freek:
    11 oktober 2024
    Wow Carla, wat inspirerend dit! Diep respect voor alle tijd moeite en geld wat je erin stopt. Maar goed om te zien dar het allemaal direct goed besteed wordt.
  11. Michiel van den Brekel:
    20 oktober 2024
    Knap dat je dit allemaal doet Carla. Veel succes